Jorden runt på ett (te-)fat - Indien

Nu kommer jag med ännu ett inlägg om en superenkel maträtt från andra sidan jorden.

Denna gång besöker vi Indien och den fantastiska rätten Tikka Masala! Rätten går att göra på många olika sätt men jag har valt att göra en Tikka Masala med kyckling. Om du är vegetarian så kan du bara byta ut kycklingbitarna mot quorn-bitar, detta recept fungerar lika bra med båda! Jag har valt att använda mig av Tikka masala-pasta då det gör hela rätten mycket snabbare och enklare. För mig tar det då ca. 30 - 45 min att laga rätten och då är det inkl. alla förberedelser och uppläggning. Som ofta när det kommer till Indiska grytor så är det bästa tillbehöret jasminris eller naanbröd, eller om du är riktigt hungrig – både och!

Vad du behöver:

  • Kycklingbröstfiléer
  • Gullök
  • Tikka masala – pasta
  • Matlagningsgrädde
  • Ev. lite färsk persilja till garnering.

Som alltid är det alltid bäst att förbereda allt först; Grovhacka löken och skär upp kycklingen i bitar, hur stora du vill ha dem kan du välja själv, men ju mindre de är desto snabbare går de att steka. Sätt på en stekpanna och häll i lite matfett(smör/rapsolja). Stek kycklingen på hög värme i lite salt och peppar så de får lite färg, men inte blir helt genomstekta. Häll över dem i en skål och stek löken i samma stekpanna. När löken är genomskinlig slänger du tillbaka kycklingen i stekpannan och rör om. Lägg sedan i några teskedar Tikka masala – pasta, rör om, och låt kycklingen och löken stekas lite till. När kycklingen är genomstekt häller du i matlagningsgrädden och kryddar med mer pasta om det skulle behövas. Låt allt sjuda samman i någon minut, smaka av och sen är det klart. Servera med ris eller naanbröd och garnera med persilja.

-Ät Mera Mat

 
Allmänt, Blandade recept, Jorden runt på ett (te-)fat, Snabbmat, Vegetariskt | Indien, Jorden runt på ett (te-)fat, Världens mat, kyckling, latmat, superenkelt, tikka masala | | Kommentera |
Upp