100 kr på 5 dagar - Dag 1

Frukost
Idag var det söndag, och efter en sen uppstigning (efter 12) insåg jag att jag inte ville äta gröt till frukost på ensöndag. Vi hade 2 ägg som vi kunde ta till frukost, men bara ägg kändes lite tråkigt så jag bestämde mig för att försöka mig på att göra pannkakor, vi hade ju ändå mjölk. Men istället för mjöl mixade jag havregryn till ett grovkornigt "havremjöl".

Receptet på havrepannkakor: 2 dl Havremjöl, 2 ägg, 2 dl mjölk och lite salt.
det blev ca 2 st var och så delade vi på den första som blev lite misslyckad. Till pannkakorna skar vi upp ett äpple i små bitar som vi stekte lite snabbt. jag gjorde även en kanna te på en av tepåsarna som vi drack till.

Lunch/middag
Eftersom vi inte åt frukost förrän vid ett-tiden så blev det inte att vi började med maten förrän vid halv 5. Vi bestämde oss för att göra linsgryta med ris. Efter vi hade ätit klart fanns det över till tre matlådor och en portion med ris.

Receptet på linsgrytan: 1 stor gullök - hackad, 2 vitlöksklyftor, 1 morot - finriven, 1 burk krossade tomater, ca 4 dl vatten, 200g linser, 1/3 chilli, hälften av persiljan(ca 6 blad) och några nypor salt.

Till detta använde vi 8 dl ris. När jag sköljde ur tomatburken så sparade jag "tomatvattnet" och hällde i en glasburk och ställde i kylen. Detta vatten kan sedan användas när jag lagar annan mat och vill ha lite "tomatsmak".

Mellanmål/Snacks
Vid 9-tiden på kvällen så bestämde vi oss för att dela på en apelsin som lite kvällsfika.
 
 
-Ät Mera Mat
100 kr på 5 dagar, Allmänt, Budget, Vegetariskt | Linsgryta, Vegetariskt, budget, budgetmat, matlåda, tips | |
Upp