Ny serie av matlistor - 5 dagar, 200 kr

Under perioden nu när jag har gjort utmaningen 100 kr på 5 dagar har jag haft fler läsare än vanligt, och jag har också fått fler frågor, vad jag har köpt och hur det kan bli så billigt. Sanningen är att jag är van att handla efter budget, och även om den vanligtvis inte är så stram som den har varit nu så har jag ändå alltid haft koll på vad för grönsaker som är i säsong, vilka varor som har bra erbjudanden varje vecka och vad som är bra att köpa för att det räcker länge och/eller är mättande.
 
Så jag tänkte att jag skulle pröva att göra en handlings- & matlista med en budget på 200 kr. Denna gäller isåfall under 5 dagar, vardagarna, med vissa förutsättningar:
  • Att ni har ett Willys + och ICA-kort. (Om ni inte har detta är det lätt att fixa utan kostnad)
  • Att vissa saker alltid finns hemma:
  • Kryddor såsom salt, peppar & vitlök
  • Något att steka och ugnsrosta med. ex. rapsolja, olivolja
  • Smaksättare såsom soja, tabasco, ketchup
Nu räknar jag inte in frukost i detta, då jag vet hur olika frukostvanor alla har, men om jag skulle räkna in frukost så skulle det nog bli gröt med någon frukt till frukost. Om ni är intresserade av att se frukost inräknad så kan ni väl säga till, men annars kör jag utan.
 
För att kunna se om detta är något ni finner givande och vill ha mer av kommer jag bara börja med en matlista. Den kommer att innehålla kött/fisk och animaliska produkter, men skulle det vara intressant med en hel vegetarisk och/eller vegansk är detta något jag kan kolla extra på.
 
 
Lycka till med matlagningen!
 
- Ät Mera Mat
Allmänt, Budget | Budget, billig mat, budgetmat | |
Upp