100 kr på 5 dagar - Dag 2

Frukost

Idag var det måndag och tillbaka till verkligheten efter ett långt lov. Jag skulle träffa några klasskompisar för att skriva klart en inlämningsuppgift vid 9 på morgonen. Så jag gick upp vid tio över sju och startade vatten till te, jag gjorde mig i ordning och vid 20 över sju fixade jag min havregrynsgröt och strax därefter åt jag min frukost; Havregrynsgröt m. mjölk och  en kopp te.

Jag gillar havregrynsgröt, men i vanliga fall brukar jag alltid ha ett knäckebröd till för att få lite mer crunch, så nu kändes det lite för "mjukt". Men men. Sedan fyllde jag min termos med te(samma tepåse) och tog ut en matlåda med linsgryta och en liten låda med en morot som jag skalat och delat i stavar kvällen innan.

Lunch 

Vi åt lunch vid halv tolv, och då hade jag redan ätit upp hälften av morotsstavarna för jag var så hungrig. Lunchen blev då såklart resten från kvällen innan; Linsgryta m. ris.

Middag

Under hela dagen hade jag kännt mig sugen på pasta, så det fick bli pasta till middag. Jag bestämde mig för att försöka mig på att göra någon slags blandade lins och kidneybön-bollar och bestämde mig för att gå rogue och köra helt utan recept. Det blev faktiskt väldigt bra.

Recept på lins & bönbollar: 1 gullök - hackad och stekt, en liten morot - finriven, En burk kidneybönor(ca. 400g) - mixade med stavmixer, 1 dl röda linser - kokta och mixade, 2 små vitlöksklyftor - pressade, 1/3 av den kryddstarka nudelkryddan, två persiljeblad och lite själk - hackad, 1 dl havregryn och lite salt. Blanda allt och rulla till små bollar, lägg på en plåt med ett bakplåtspapper och lägg in i ugnen på 225°c i ca. 15-20 min. De ska ha en hård yta men vara mjuka inuti.

Lins-och bönbollarna blev väldigt goda och passade bra ihop med pastan, men det hade varit mycket godare med en tomatsås till, som det var nu blev det tyvärr lite torrt. Av den maten som blev kvar blev det tre hela matlådor och fyra extra bönbollar.

Mellanmål/snacks

Jag åt upp resten av morotsstavarna på tåget påväg hem vid halv 4-tiden. Senare på kvällen bestämde jag och min pojkvän oss för att kolla på filmen "Hail, Caesar", och vad är en film utan snacks? Så vi gjorde lite pommes frites.

100 kr på 5 dagar, Allmänt, Blandade recept, Budget | Linsgryta, Vegetariskt, billig mat, budget, budgetmat, kidneybönor, matlåda | |
Upp